Založ si blog

Selfie s vyplneným volebným lístkom? (Pohľad laika. )

Dnes som si vypočula zo záznamu rozhovor ex-premiéra Róberta Fica v denníku Pravda, s titulkou “Fico: Prezident tára. On kradne a obviní niekoho iného” (link: https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/503688-fico-prezident-tara-on-kradne-a-obvini-niekoho-ineho/?utm_source=pravda&utm_medium=hp-box-najcitanejsie&utm_campaign=shp_rightbox)

Nedá mi to sa nepodeliť o moje pocity k tomuto rozhovoru v denniku Pravda.

 

Rozhovor s Ficom ma zaujal hlavne v 20  minúte, kde ex-premiér od 20:18 hovorí: “… Veď viete, čo pri tajnej voľbe robili (Sulíkovci) v minulosti, značkovali, alebo chodili po dvojiciach, fotografovali si jednotlivé hlasovacie lístky…”

 

Žijem v Toronte a niekoľko krát som tu pracovala počas volieb, ako v mestkých, tak aj vo federánych. Pred voľbami sú zamestnanci zaškoľovaní aby voľby prebehli bez problémov. 


Jedna z vecí, ktoré si pamätám jednak z volieb a jednak zo školení  je zákaz používania mobilov , kamier, fotoaparátov vo volebnej miestnosti. Pri posledných voľbách som manažovala volebnú miestnosť a jednou z mojich povinností bolo aj dohliadať aby nikto nepoužíval mobil vo volebnej miestnosti, kde som musela umiestniť značku zákaz používania mobilov.

 

A toto bola jedna z vecí, ktoré môj nadriadený aj seriózne kontroloval. Teda, či nie je nikde vo volebnej miestnosti žiadna kamera, a či je značka zákazu používania mobilov vystavená na dobre viditeľné miesto tak, aby ju každý videl.

 

Na školení nám bolo vysvetlené, že nikto si nesmie fotografovať svoj volebný lístok a umiestňovať ho napríklad na sociálne siete, pretože by týmto po prvé porušil zákon o voľbách. Po druhé, nie je žiadúce, aby si voliči fotografovali vyplnený volebný lístok aj preto, aby ich nemohol, napríklad zamestnávateľ, vydierať (aby ukázali fotografiu svojho volebného lístku). V Kanade a nielen v Kanade, je to, koho  individuálny volič volí, tajné. Pokiaľ viem, tak aj na Slovensku je výkon volebného práva tajný. Avšak keď je raz uzákonené, ze voľba je tajná, tak aspoň v Kanade tajná voľba znamená tajná voľba a nemožno volebné lístky publikovať alebo si s vyplnenými volebnými lístkami robiť selfie. Proste sa to netoleruje.

 

Keď si potom vypočujem zo slovenských médií, že si poslanci NR SR, teda slovenskí zákonodarcovia, fotografovali svoje volebné lístky (v minulosti sa tak naozaj stalo), tak sa mi spontánne vynoril z pamäte ten jeden kreslený vtip, kde bola nakreslená budova NR SR, a nad ňou nápis, že CIRKUS.

 

Prvé, čo som si pomyslela je, že takto sa správajú zákonodarci na Slovensku? Proste, že v podstate v priamom prenose demonštrujú, že pravidlá, resp. zákony zákony Slovenskej republiky pri hlasovaní v NR SR netreba rešpektovať? V tomto prípade sa malo jednať o poslancov strany SaS. Tej strany, ktorej predseda sa už dal počuť, že je pripravený prevziať zodpovenosť za krajinu.

 

Pozrela som si (v rámci svojich časových možností) ako sa k tejto problematike, fotografovania sa s volebným lístkom stavajú v zahraniči, mám na mysli mimo Slovenska. Našla som niekoľko referencií v médiách, napr. sem dám odkazy na niektoré z nich:

 

https://www.cbc.ca/news/politics/elections-twitter-facebook-laws-1.3695689

 

https://www.theguardian.com/politics/2017/jun/08/is-it-illegal-to-take-a-selfie-while-voting-in-a-polling-station

 

https://globalnews.ca/news/2269358/voters-beware-you-still-arent-allowed-to-publish-photos-of-your-ballot/

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ballot_selfie

 

Podľa zdroja z Wikipédie, napríklad v Brazílii za urobenie si selfie volebného lístku môže hroziť až väzenie alebo pokuta do 15 tisíc brazílskej meny. Robiť si selfie s volebným lístkom nie je dovolené ani v Kanade, podľa zdroja z Wikipédie ani v Nemecku, ani vo viacerých jurisdikciách v USA, ani v Južnej Afrike.

 

Tiež som si spomenula na scénu z filmu z Angels and Demons. Tú scénku, v ktorej kardinálovia pred vchodom do Sixtínskej kaplnky vkladajú svoje mobily do pripravených obálok. Napadlo ma, že aj katolíci vo Vatikáne berú tajnú voľbu serióznejšie ako poslanci SaS.

Keď sledujem správy, tak mi je nevoľno

24.03.2024

Fico sa dal pred asi dvoma či troma dňami počuť, že vraj potom ako predošlá vláda darovala S-300 na Ukrajinu, nemáme vraj ako chrániť slovenské nebo a jadrové elektrárne na Slovensku. Nerozumela som celkom. V iných správach, zahraničných, som sa dočítala, že vraj potom ako Rusko vyhlásilo vojnu Ukrajine, po znefunkčnení elektrárne na Dnepri musí Ukrajina zvýšiť dovoz [...]

K zmene Trestného zákona

21.01.2024

Celá opozícia vrátane prezidentky Slovenskej republiky narieka ako sa zvýši kriminalita na Slovensku po zrušení Špeciálnej prokuratúry a po navrhovanej zmene Trestného zákona. Namiesto tvrdých nepodmienečných trestov za finančné zločiny sa tieto majú nahradiť inými trestami. Ako opozícia tak aj “not my prezidentka” nariekajú nad tým, že tieto, podľa nich, [...]

Vypočula som si pani Petkovú a som totálne zhrozená, kto sa v médiách vyjadruje k otázkam právneho štátu

13.01.2024

V tejto relácii Zuzany Kovačič Hanzelovej, 10:49, sa p. Petková vyjadrila, okrem iného, takto, citujem: “Áno, SMER má svojich voličov, ale to rozhodne nie sú všetci občania Slovenskej republiky.” Toto povedala okrem ostatných nezmyslov v danej relácii. Nebudem ich tu všetky menovať, lebo to by bol inak veľmi dlhý blog a na to ani nemám teraz čas. *** Ústava Slovenskej [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.