Zoznam kritérií má byť:
- Legalita (Vláda zákona; Súlad so zákonom; Vzťah medzi medzinárodným a vnútroštátnym právom; Normotvorné právomoci exekutívy; Legislatívny proces, Výnimky počas krízových situácií; Výkon zákonov; Súkromné subjekty poverené výkonom úloh vo verejnom záujme)
- Právna istota (Prístupnosť zákonov, Prístupnosť súdnych rozhodnutí; Predvídateľnosť zákonov; Stabilita a konzistentnosť zákonov; Legitímne očakávania; Zákaz retroaktivity; Nullum crimen sine lege a nulla poena sine lege, Res judicata)
- Predchádzanie zneužitiu právomocí
- Rovnosť pred zákonom a zákaz diskriminácie (Princíp, Zákaz diskriminácie; Rovnosť v zákonoch; Rovnosť pred zákonom)
- Prístup k spravodlivosti (Nezávislosť a nestrannosť; Spravodlivý proces; Ústavné súdnictvo)
- Príklady konkrétnych problémov právneho štátu (Korupcia a konflikt záujmov; Zber údajov a sledovanie)
V časti II pod hlavičkou 1. ‚Vláda zákona‘ je uvedených ďaľších 8 kritérií:
i. Existuje písaná ústava?
ii. Zaručuje sa súlad zákonov s ústavou?
iii. Prijímajú sa zákony bezodkladne, ak ich prijatie vyžaduje ústava?
iv. Koná výkonná moc v súlade s ústavou a ostatnými zákonmi?
v. Prijímajú sa vykonávacie právne predpisy bezodkladne, ak ich prijatie vyžaduje zákon?
vi. Je k dispozícii efektívna súdna kontrola zákonnosti aktov a rozhodnutí výkonnej moci?
vii. Vzťahuje sa súdna kontrola aj na akty a rozhodnutia nezávislých inštitúcií a súkromných aktérov vykonávajúcich činnosti vo verejnom záujme?
viii. Je efektívna právna ochrana individuálnych ľudských práv pred zásahmi zo strany súkromných aktérov garantovaná?
V odstavci 44. daného dokumentu je uvedené, citujem: “Štát musí konať v súlade so zákonom, ktorý toto konanie musí povoľovať. Hoci sa všeobecne uznáva potreba súdnej kontroly aktov a rozhodnutí exekutívy a iných orgánov vykonávajúcich úlohy vo verejnom záujme, národná prax sa veľmi líši v tom, ako je zaručený súlad zákonov s ústavou. Hoci súdna kontrola je efektívnym prostriedkom na dosiahnutie tohto účelu, môžu existovať aj iné spôsoby garantovania riadnej implementácie ústavy pre účely zaručenia dodržiavania právneho štátu, akými sú napr. predbežná kontrola vykonaná špecializovaným výborom.”
***
V domácom spravodajstve denníka Pravda dnes som našla takýto titulok: Čaputová, Danko a Pellegrini našli zhodu v otázke voľby ústavných sudcov.
A tak sa rečnícky pýtam, že načo nám je Ústava Slovenskej republiky a Ústavný súd Slovenskej republiky? Koná výkonná moc Slovenskej republiky v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými zákonmi? Alebo im stačí si podebatovať a „nájsť zhodu“? Existuje dnes na Slovensku trojdelenie moci?
OK, sranda musi byt. Presne tolko totiz mi namerali... ...
Pani Čaputová nepodáva parlamentu pomocnú ...
vidno, že pani Čaputová je politický a diplomatický... ...
aj keď ju budú eseťáci riadiť a dirigovať, ...
domnievam sa, že už ani formálne nie, už ...
Celá debata | RSS tejto debaty