Porovnanie výkonu volebného práva v Kanade a na Slovensku, časť tretia (Pohľad laika. )

Porovnanie pravidiel politickej reklamy  v Ontáriu, Kanada a v Slovenskej republike

 

Po prvé, na webstránke Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán som nenašla nikde výklad pojmov pre laikov.

Na obdobných webstránkach v Ontáriu možno nájsť slovník pojmov.

Obdobný slovník pojmov som na webstránke Štátnej komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán nenašla.

Neviem, či aj týmto absentujúcim krokom neprenechala Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán túto rolu vzdelávania voličov médiám namiesto toho, aby svojich voličov informovala o týchto pojmoch sama.  Podľa môjho laického názoru k výkonu volebného práva patria aj takéto informácie ako výklad pojmov a podľa môjho laického názoru je lepšie ak by výklad takýchto pojmov podával nestranný orgán a nie médiá.

 

Politická reklama

 

V Ontáriu je na webstránke presne a zreteľne zadefinované, čo sa rozumie pod politickou reklamou a jednoduchou, nie právnickou rečou je vysvetlené, čo sa považuje za politickú reklamu, čo je a čo je nie dovolená počas moratoria, a ako dlho trvá.

 

V tomto kontexte je v Ontáriu ako politická reklama zadefinovaná ako akákoľvek reklama, ktorá môže byť videná, počutá, alebo čitaná pričom podporuje alebo oponuje proti niektorej politickej strane alebo kandidátovi.

 

Politická reklama tiež zahŕňa reklamu ohľadne volebných otázok počas volieb, ku ktorým jedna alebo viacej registrovaných politických strán alebo kandiátov zaujali postoj.

 

Pravidlom je tiež, že všetky politické reklamy musia obsahovať údaj ohľadne toho, kto autorizoval reklamu. Inými slovami, reklama musí obsahovať slová alebo text “autorizovaná s xyz” alebo “Táto reklama bola zaplatená politickou stranou xyz.”

 

Čo sa smie a nesmie počas volebného moratória zverejniť je trošička pridlhé a nebudem to tu celé odpisovať.

 

Z danej webstránky je jasný odkaz na to, akým spôsobom je povolené používať sociálne média počas volebnej kampane.

 

Na Slovenskej webstránke Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán som takéto informácie ohľadne politickej reklamy jednoducho nenašla.

 

Čo som našla na tejto webstránke je odkaz na Zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 69/2017 Z. z. – výňatok (351,6 kB).

Avšak ani keď som sa pozrela do tohoto zákona tak som tam definíciu toho, čo je alebo nie je politická reklama, nenašla. Taktiež som tam nenašla ani ďaľšie definície, napríklad moratórium. Našla som tam, kedy možno a nemožno vysielať politickú reklamu a nejaké pravidlá pre vysielanie politickej reklamy, ako sa účtujú náklady na úhradu policikej reklamy. O tom, či možno to, čo je publikované na sociálnych sieťach prípadne webstránkach považovať za politickú reklamu som nenašla nič ani v zákone, na ktorý dala Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán odkaz.

Moja otázka v tejto súvislosti by bola asi taká, žo čo robia poslanci NR SR, ak  v takomto zákone takéto, podľa môjho názoru, tieto dôležité veci jednoducho chýbajú? Alebo to mám rozumieť tak, ze poslanci v NR SR sa duchom stále nachádzajú v minulom storočí?

Kauza Černák definuje či spravodlivosť na Slovensku existuje alebo nie

11.04.2025

Online priestorom akosi penetruje ako charakterizuje Černáka scénarista Miro Šifra. Vraj Černák nie je psychopat. Nuž, ja by som naozaj rada vedieť, akú kvalifikáciu má Miro Šifra posudzovať, či Černák je alebo nie je psychopat a či vôbec Miro Šifra vie, aká je definícia psychopata. Táto definícia sa však dnes dá v online priestore nájsť: Definícia psychopatie Roberta [...]

Prečo sa nedá použiť “Notwithstanding clause” na záchranu zdravých zvierat?

28.03.2025

Politici sa alibisticky vyhovárajú na EU legislatívu, ktorá je údajne nadradená slovenskej legislatíve. Osobne s týmto politickým alibizmom zo strany Smer NESÚHLASÍM. *** A perverzná a amorálna je aj mediálna propaganda, ktorou sa strana SMER a Fico snaží opsravedlňovať neospravedlniteľné. Nehumánne a bezdôvodné vraždenie zdravých zvierat či dokonca aj domácich [...]

Kde zostala empatia k zvieratám?

26.03.2025

Keď som si pozrela všetky tlačové vyhlásenia súčasnej vlády, ohľadne mimoriadnej situácie, tak som si všimla, ako bez empatie a emócií sa vyjadrujú vládny činitelia o týchto úbohých zvieratách. Zvieratách, ktoré nič neurobili a za nič nemôžu. To, čo ja vidím v daných videách z tlačových konferencií sú slovenskí vládny činitelia zodpovední za vzniknutú [...]

Propeller NOIZ vizualizacia

Ikonický Propeller mení tvár – už v lete v ňom budú predávať bratislavské rožky a kávu za euro. Nový nájomca prezradil, ako bude vyzerať

07.06.2025 09:00

Legendárny Propeller v centre Bratislavy v lete znovu ožije. Jeho priestory získal nový prevádzkovateľ, ktorého v súťaži vybralo Staré mesto.

Vyletna lod Bohemia

Pláže známej slovenskej priehrady sa rozšírili o stovky metrov. Je to však zlá správa pre turistov i miestnych

07.06.2025 07:00

Vodná nádrž Domaša v Prešovskom kraji nie je v súčasnosti naplnená ani spolovice. Pred začínajúcou letnou turistickou sezónou je to veľký problém, ktorý môže spôsobiť nezáujem turistov o tento kút Slovenska. Pre nízku hladinu vody zostala na suchu aj výletná loď a starostovia okolitých obcí majú hlavy v smútku, čo robiť s odkrytým dnom, kde začína bujnieť zeleň.

Russia Ukraine War

ONLINE: Rakety, Šáhidy, bomby. Charkov zažil najsilnejší ruský útok od začiatku vojny. Trump chce zmierniť sankcie

07.06.2025 06:40, aktualizované: 09:46

Rusi nasadili do útoku na Charkov desiatky Šáhidov, dve rakety a štyri riadené bomby.

Elon Musk

USA potrebujú novú politickú stranu, vyhlásil Musk

07.06.2025 06:23

Spojené štáty podľa miliardára Elona Muska potrebujú novú politickú stranu. Mala by zastupovať záujmy 80 percent voličov politického stredu.