Založ si blog

Kto má byť zodpovedný za odstránenie zmätkov v Sociálnej poisťovni? Občan?

Prišiel mi výpis zo Sociálnej poisťovne o zápočte rokov do dôchodku. Skoro som spadla zo stoličky. A potom sa mi zvýšil tlak až do nebies, keď som si uvedomila, že ak nebudem mať originálne doklady, ktoré sú 35 rokov staré, a to Pracovnú zmluvu a ďaľšie, tak asi nemám šancu dokázať, že som v dané roky naozaj pracovala u daného zamestnávateľa (už dnes neexistujúci štátny podnik).

Tie papiere som nakoniec našla. Našla som pracovnú zmluvu. Našla som aj platový výmer. Aj žiadosť o úpravu pracovného času, keďže som mala vtedy malé dieťa. Síce som nenašla výstupný list ani žiadne potvrdenie, kedy som dala výpoveď, ale keďže nám po 1989 hromadne všetkým vrátili naše kádrové materiály, tak som našla aj potvrdenie, ktoré tento zamestnávateľ odoslal môjmu ďaľšiemu zamestnávateľovi, kde potvrdil dobu do kedy som u nich pracovala. Inak povedané, mám nepriestrelný prípad čo sa týka dôkazov. Alebo by som si aspoň tak myslela. Mám originály. Som v Kanade.

***

Myslela som si, že dobre, dám si overiť tieto doklady spolu s dokladmi o vzdelaní, keďže poisťovni vypadli aj tieto roky. Lenže.

Je to dokopy 10 papierov, z toho niektoré obojstranné. Ak by som tieto dala overovať na našich konzulárnych dňoch, to je ak sa nemýlim 15 dolárov za kus, ako len samotné overenie. A samozrejme, niečo to stojí sa na tie konzulárne dni dostaviť. To tiež nie je zadarmo. Cestovné je okolo 20 dolárov hore dolu. Teda takých 170 dolárov aby som doplnila údaje ohľadne mojich rokov do dôchodku. Že Sociálna poisťovňa tieto údaje vôbec nemá je nie moja chyba.

Neviem, koľko to stojí overiť takéto doklady na Slovensku. Lebo ani tam nemajú ľudia peňazí na zvyš. Síce by ma tie poplatky nepochovali, ale nechápem, že prečo by mali byť nimi ľudia zaťažovaní, keďže sa jedná o jednoznačné pochybenie štátneho orgánu. Navyše aj obehávať takéto pochybenia po úradoch tiež niečo človeka stojí. Navyše sa často krát jedná o ľudí vo vyššom veku a mnohí sú už nie ani najzdravší. A navyše nie každý človek má tie niekoľko desiatok rokov staré doklady. Okrem toho môj názor je a za tým si stojím, že takéto orgány štátnej správy by mali po celú dobu mať úplné a správne údaje o ľuďoch, napríklad o počte odpracovaných rokov. Ak tieto údaje nemajú správne a kompletné by ich mali opraviť ihneď ako sa ukážu nezrovnalosti. Proste by sa nemalo čakať až kým bude mať človek 65 rokov.

***

Tak som si povedala, že keďže som v Kanade skúsim to na Service Canada. Až na to, že Service Canada mi síce overí všetko zadarmo, ale nedá mi papiere do ruky a iba si ich dajú do spisu a odošlú ich na požiadanie Sociálnej poisťovni, keď o to požiadajú. A že ich tam držia v spise len nejakú dobu a môže sa vraj stať aj to, že ich aj vyhodia zo spisu. Teda úžasné.

Teraz, keďže sme si vydobili pre ženy odchod do dôchodku o mnoho rokov neskôr oproti našim matkám, tak aj mne ešte niekoľko rokov do toho dôchodku chýba, aj keď je to menej ako počet prstov na jednej ruke už. Človek by si povedal, no veď keď príde čas, tak im predložíš papiere potom. Áno, lenže. Lenže medzi tým sa môže stať všeličo. Aj všeličo zlé. Môže prísť hurikán. Alebo tornádo.  Alebo nedaj bože mi zhorí dom. Ja nehovorím, že sa to stane, len tvrdím, že za tých pár zvyšných rokov sa môze stať všeličo a človek môže z rôznych dôvodov prísť o tie originálne potvrdenia o tom, že v danom čase pracoval. Síce by niečo havarijná poistka vyplatila, ale nenahradila by nijako inak nenahraditeľné doklady, ktoré dokazujú odpracované roky. Môže sa čokoľvek stať aj mne nakoniec a keďže som vydatá, mám manžela, ktorý by v takom prípade mal mať nárok na vdovecký dôchodok. A iní ľudia to môžu mať aj inak. Napríklad môžu mať aj deti, ktoré by v prípade ak by sa ich rodičom niečo stalo mohli mať nároky na nejaké sirotské dôchodky a tak.

***

Môj názor ako občana SR je ten, že všetcia občania majú inherentné právo aby inštitúcie ako napríklad Sociálna poisťovňa (ale aj ostatné zložky štátnej správy) mali kontinuálne v databázach správne a úplné údaje relevantné k svojej činnosti (v prípade Sociálnej poisťovni napríklad úplné a správne údaje ohľadne počtu odpracovaných rokov a podobne). A keď tam tieto údaje nemajú správne, mala by Sociálna poisťovňa  sa sama snažiť tieto chyby odstraňovať bez toho, aby tým zaťažovala, poplatkami a podobne, občanov. Napríklad,  ak potrebuje mať overené doklady, mala by zabezpečiť aby tieto doklady mohol človek overiť bez poplatkov a to aj pre tých, ktorí žijú za hranicami Slovenska. Prípadne zabezpečiť si, aby ich konzulárny úrad mohol odoslať po overení priamo diplomatickou poštou, viď moju poznámku pod (*).

V zmysle Zákona č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci a o zmene niektorých zákonov má predsa občan právo na náhradu v zmysle § 9  (1), a v prípade nesprávneho úradného postupu má štát zodpovedať za škodu spôsobenú nesprávnym úradným postupom.

***

Vraj sa takéto veci stávajú bežne aj iným a nie iba mne. Pokiaľ však odstránenie toho bordelu čo v štátnych inštitúciách sú má stáť ľudí extra poplatky, tak ak je Slovensko právny štát, tak by mal zabezpečiť minimálne to, aby nezaťažoval poplatkami občanov preto, lebo je v daných inštitúciách bordel.

A keď už sme pri tých, ktorí žijú za hranicami Slovenska ako napríklad ja, nebolo by od veci, aby pripravili minimálne nejaký formulár, ktorý by človek vyplnil a dal by ho sociálnej poisťovni v mieste svojho bydliska, aby vedeli v danej sociálnej poisťovni, čo majú následne robiť s tými overenými dokladmi (keďže mne ich do ruky nedajú (*))  robiť a kam majú poslať dané doklady, keď overia ich pravosť.

(*) Inak v čase, keď sa deje toľko podvodov po celom svete sa ani nečudujem, že takéto doklady mi nechce sociálna poisťovňa v mieste môjho bydliska vydať do ruky s tým, že oni ich pošlú sami, keď si ich bude partner na druhej strane pýtať.

Ja reagujem len na to, že tak ako je tento systém nastavený dnes, keď ľudia nie vždy majú správne započítané nielen materské a doby štúdií ale aj ako v mojom prípade si niektorí moji bývalí zamestnávatelia spred aj po 1989 nesplnili svoje povinnosti, tak tie chyby sa alebo takmer nedajú odstrániť alebo pre mnohých len s nezanedbateľnými nákladmi. Lebo ako obyčajne úrady len buzerujú namiesto toho, aby slúžili ľuďom.

Keď sledujem správy, tak mi je nevoľno

24.03.2024

Fico sa dal pred asi dvoma či troma dňami počuť, že vraj potom ako predošlá vláda darovala S-300 na Ukrajinu, nemáme vraj ako chrániť slovenské nebo a jadrové elektrárne na Slovensku. Nerozumela som celkom. V iných správach, zahraničných, som sa dočítala, že vraj potom ako Rusko vyhlásilo vojnu Ukrajine, po znefunkčnení elektrárne na Dnepri musí Ukrajina zvýšiť dovoz [...]

K zmene Trestného zákona

21.01.2024

Celá opozícia vrátane prezidentky Slovenskej republiky narieka ako sa zvýši kriminalita na Slovensku po zrušení Špeciálnej prokuratúry a po navrhovanej zmene Trestného zákona. Namiesto tvrdých nepodmienečných trestov za finančné zločiny sa tieto majú nahradiť inými trestami. Ako opozícia tak aj “not my prezidentka” nariekajú nad tým, že tieto, podľa nich, [...]

Vypočula som si pani Petkovú a som totálne zhrozená, kto sa v médiách vyjadruje k otázkam právneho štátu

13.01.2024

V tejto relácii Zuzany Kovačič Hanzelovej, 10:49, sa p. Petková vyjadrila, okrem iného, takto, citujem: “Áno, SMER má svojich voličov, ale to rozhodne nie sú všetci občania Slovenskej republiky.” Toto povedala okrem ostatných nezmyslov v danej relácii. Nebudem ich tu všetky menovať, lebo to by bol inak veľmi dlhý blog a na to ani nemám teraz čas. *** Ústava Slovenskej [...]

medvede, tabuľka, Repište

Pellegrini: Mimoriadne rokovanie parlamentu k odstrelu medveďov zatiaľ nebude

28.03.2024 11:31

Zákon o možnom odstrele rizikových medveďov sa má prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní na najbližšej riadnej schôdzi.

Francúzsko, hasiči, požiar

V Maďarsku zomrela jedna osoba pri požiari v domove dôchodcov

28.03.2024 11:17

Pravdepodobnou príčinou požiaru bolo fajčenie v posteli, vyšetrovanie však ešte prebieha.

Illinois, police

Útok nožom v Illinoise si vyžiadal štyroch mŕtvych a päť zranených

28.03.2024 10:46

Podozrivého muža policajti zadržali. Motív útoku nebol bezprostredne známy.