Bol Jozef Vágner lepší stratég ako súčasní politici?

9. marca 2022, Zora Macko, Nezaradené

Keď sledujem tragédiu dnešnej vojny na Ukrajine, tak som si spomenula na knižku ‘Lev nie je kráľom zvierat’ od Josefa Vágnera a Nadi Schneiderovej. Konkrétne na príhodu, keď mu kmeň Borano vypovedal vojnu, v ktorej neviem o čo presne išlo. Ale dodnes si spomínam na tú scénku, ktorú opísal v knihe takto, na strane 67 citovanej knižky:

– Tvoji ľudia sú smelí! – zvolal som zápalisto.
– Pokračuj! – zvolal náčelník takisto nadšene.
– Tvoji ľudia sú odvážni!
– Pokračuj!
– Tvoji ľudia sú múdri!
– Pokračuj!
– Tvoji ľudia sú silní!
– Pokračuj!
Cítil som sa ako vyvolávač na dražbe – ustavične som zvyšoval hlas a náčelník bol spokojný.
– Tvoji ľudia sú ostrovtipní!
– Pokračuj!

Mal som v zásobe ešte niekoľko prívlastkov, ale už som sa vopred obával, čo bude, keď ich vyčerpám. Lenže náčelník nebol taký hlúpy a náhodou mu to celkom dobre myslelo. Keď som vyhodil poslednú kartu a moja óda na kmeň Borano sa náhle pretrhla, náčelník okamžite zasiahol.

Hovoril si pravdu, hovoril si dobre, – zvolal náčelník a potom ticho dodal: – Len si to mal hovoriť hlasnejšie.

Konečne som pochopil. Za mojím chrbtom sa zišlo zhromaždenie, domorodci sa vedia neuveriteľne ticho pohybovať. Náčelník mal teda poňatia o tom, čo je diplomacia. Bolo to pre mňa príjemné prekvapenie a postupne mi to zľahčovalo úlohu.

– Čo chceš, aby moji ľudia pre teba urobili? – spýtal sa.