Porovnanie výkonu volebného práva v Kanade a na Slovensku, časť tretia (Pohľad laika. )

13. marca 2019, Zora Macko, Volebné právo v Kanade a SR

Porovnanie pravidiel politickej reklamy  v Ontáriu, Kanada a v Slovenskej republike

 

Po prvé, na webstránke Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán som nenašla nikde výklad pojmov pre laikov.

Na obdobných webstránkach v Ontáriu možno nájsť slovník pojmov.

Obdobný slovník pojmov som na webstránke Štátnej komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán nenašla.

Neviem, či aj týmto absentujúcim krokom neprenechala Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán túto rolu vzdelávania voličov médiám namiesto toho, aby svojich voličov informovala o týchto pojmoch sama.  Podľa môjho laického názoru k výkonu volebného práva patria aj takéto informácie ako výklad pojmov a podľa môjho laického názoru je lepšie ak by výklad takýchto pojmov podával nestranný orgán a nie médiá.

 

Politická reklama

 

V Ontáriu je na webstránke presne a zreteľne zadefinované, čo sa rozumie pod politickou reklamou a jednoduchou, nie právnickou rečou je vysvetlené, čo sa považuje za politickú reklamu, čo je a čo je nie dovolená počas moratoria, a ako dlho trvá.

 

V tomto kontexte je v Ontáriu ako politická reklama zadefinovaná ako akákoľvek reklama, ktorá môže byť videná, počutá, alebo čitaná pričom podporuje alebo oponuje proti niektorej politickej strane alebo kandidátovi.

 

Politická reklama tiež zahŕňa reklamu ohľadne volebných otázok počas volieb, ku ktorým jedna alebo viacej registrovaných politických strán alebo kandiátov zaujali postoj.

 

Pravidlom je tiež, že všetky politické reklamy musia obsahovať údaj ohľadne toho, kto autorizoval reklamu. Inými slovami, reklama musí obsahovať slová alebo text “autorizovaná s xyz” alebo “Táto reklama bola zaplatená politickou stranou xyz.”

 

Čo sa smie a nesmie počas volebného moratória zverejniť je trošička pridlhé a nebudem to tu celé odpisovať.

 

Z danej webstránky je jasný odkaz na to, akým spôsobom je povolené používať sociálne média počas volebnej kampane.

 

Na Slovenskej webstránke Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán som takéto informácie ohľadne politickej reklamy jednoducho nenašla.

 

Čo som našla na tejto webstránke je odkaz na Zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 69/2017 Z. z. – výňatok (351,6 kB).

Avšak ani keď som sa pozrela do tohoto zákona tak som tam definíciu toho, čo je alebo nie je politická reklama, nenašla. Taktiež som tam nenašla ani ďaľšie definície, napríklad moratórium. Našla som tam, kedy možno a nemožno vysielať politickú reklamu a nejaké pravidlá pre vysielanie politickej reklamy, ako sa účtujú náklady na úhradu policikej reklamy. O tom, či možno to, čo je publikované na sociálnych sieťach prípadne webstránkach považovať za politickú reklamu som nenašla nič ani v zákone, na ktorý dala Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán odkaz.

Moja otázka v tejto súvislosti by bola asi taká, žo čo robia poslanci NR SR, ak  v takomto zákone takéto, podľa môjho názoru, tieto dôležité veci jednoducho chýbajú? Alebo to mám rozumieť tak, ze poslanci v NR SR sa duchom stále nachádzajú v minulom storočí?