Založ si blog

Zelenina, ktorá vyrastie aj pod orechom

Ihneď vedľa mojej záhrady rastie veľký čierny orech, po latinsky Juglans nigra. Všetky časti orecha obsahujú chemikáliu juglón (5 hydroxy-alphanapthoquinone). Juglón je aj toxín, ktorý sa údajne použiva ako herbicíd, aj ako farbivo. Využíva sa tiež v kozmetike. V alternatívnej medicíne sa používa výťažok z čierneho orecha proti parazitom.

Juglón produkuje aj vlašský orech. Čierny orech však produkuje najviacej juglónu a preto mu často krát hovoria, že je to strom zabiják. Zabíja mnohé rastliny, ktoré pod ním nevyrastú, medzi iným paradajky, uhorky, papriky, zemiaky, baklažán a ďaľšie. Ak tieto zasadíte pod čierny orech, tak tieto rastliny “zvädnú” ako keby zo dňa na deň nie preto, lebo by ste ich nepolievali, ale preto, lebo ich čierny orech zadusí a rastliny nemôžu vymienať oxid uhličitý (CO2) a kyslík. To isté sa týka všetkých stromov, ktoré produkujú juglón, napr. vlašský orech. Juglón vypúšťa orech do pôdy koreňmi, ale aj z listov, hlavne keď prší.  Preto je treba starostlivo naplánovať, čo zasadíme v dosahu čierneho orecha, alebo akéhokoľvek iného orecha. Korene čierneho orecha sa môžu rozprestierať až do vzdialenosti 15 a pol metra.

(Pozn.: Nemám dobrú fotografiu “nášho” čierneho orecha, a keďže u nás je sezóna pozadu oproti sezóne na Slovensku, tak  tento náš čierny orech má ešte stále holé konáre, takže ho nemá zmysel teraz fotografovať.)

Ja som tento problém riešila nadvýšením zeleninových hriadok a tie priamo pod čiernym orechom som aj odizolovala silným igelitom.  (Hoci neskôr som zistila, že si čierny orech našiel cestičky aj okolo nich alebo v mieste, kde boli igelity preložené jeden cez druhý). (Pozn. stromy sú nie hlúpe; pred domom mám cyprusy a pred nimi veľké kvetináče, v ktorých tiež všeličo pestujem. V jednom z nich nič nechcelo dorásť až som nakoniec zistila, že si Cyprus natiahol korene cez dierku na spodku kvetináča. Nuž, každý má rád lepšie.)

Potom som si našla na webstránke zoznam rastlín, ktoré pod čiernym orechom vyrastú a ktoré pod ním nevyrastú a podľa toho si plánujem, čo kde zasadím. Tiež som si vypočula skúsenosti niektorých susedov s pestovaním rastlín pod čiernym orechom.

Priamo pod čiernym orechom vypestujem:

  • Fazuľu
  • Šalát
  • Mrkvu
  • Petržlen
  • Cesnak

Ale vraj by tam mali vyrásť aj kukurica, cvikla, cibuľa, tekvica. Nuž, kukuricu nepestujem, lebo medvedík čistotný. Mať ho naokolo a ešte, keď možno aj býva priamo u mňa na záhrade (pod záhradným domčekom), to sa vypestovať kukurica nedá, ale to už nie je vinou čierneho orecha. No a skúste vypestovať tekvicu, keď máte na záhrade veverice, to sa tiež veľmi nedá.

V blízkosti čierneho orecha vyrastie aj višňa, hoci jej plody sa nám neujdú. Lebo vtáčikovia.

Susedovi pod čiernym orechom vyrastú aj štipľavé papriky, (ale nie sladké papriky), tak tento rok som vyskúšala zasadiť do hriadok (a nie do kvetináčov), štipľavé maďarské papriky. Uvidím, či dozrejú. Zistila som, že keď na zimu zavarím štipľavé maďarské papriky v oleji, tak je to mňamka, ktorú všetcia ľúbia. Ale pre istotu som niektoré papriky zasadila aj do veľkých kvetináčov, v ktorých pestujem rastliny, ktoré pod čiernym orechom nevyrastú. Takto pestujem paradajky, uhorky, občas aj zemiaky (ale tie tiež ľúbia aj medvedíkovia), a tiež papriky.

Takáto fazuľa (“haricot beans”) vyrastie pod čiernym orechom vo vyvýšenej hriadke:

 

Keď sledujem správy, tak mi je nevoľno

24.03.2024

Fico sa dal pred asi dvoma či troma dňami počuť, že vraj potom ako predošlá vláda darovala S-300 na Ukrajinu, nemáme vraj ako chrániť slovenské nebo a jadrové elektrárne na Slovensku. Nerozumela som celkom. V iných správach, zahraničných, som sa dočítala, že vraj potom ako Rusko vyhlásilo vojnu Ukrajine, po znefunkčnení elektrárne na Dnepri musí Ukrajina zvýšiť dovoz [...]

K zmene Trestného zákona

21.01.2024

Celá opozícia vrátane prezidentky Slovenskej republiky narieka ako sa zvýši kriminalita na Slovensku po zrušení Špeciálnej prokuratúry a po navrhovanej zmene Trestného zákona. Namiesto tvrdých nepodmienečných trestov za finančné zločiny sa tieto majú nahradiť inými trestami. Ako opozícia tak aj “not my prezidentka” nariekajú nad tým, že tieto, podľa nich, [...]

Vypočula som si pani Petkovú a som totálne zhrozená, kto sa v médiách vyjadruje k otázkam právneho štátu

13.01.2024

V tejto relácii Zuzany Kovačič Hanzelovej, 10:49, sa p. Petková vyjadrila, okrem iného, takto, citujem: “Áno, SMER má svojich voličov, ale to rozhodne nie sú všetci občania Slovenskej republiky.” Toto povedala okrem ostatných nezmyslov v danej relácii. Nebudem ich tu všetky menovať, lebo to by bol inak veľmi dlhý blog a na to ani nemám teraz čas. *** Ústava Slovenskej [...]

Fico, Šefčovič

Fico: Vláda na post eurokomisára za SR opäť navrhne Šefčoviča

18.04.2024 18:30

Uviedol to predseda vlády po skončení mimoriadneho dvojdňového summitu EÚ v Bruseli.

zelenskyj

Rusom chcel pomôcť s atentátom na Zelenského, zbieral informácie o letisku Rzeszów

18.04.2024 18:23

Zelenskyj poľské letisko používa pri cestách do zahraničia, pretože vzdušný priestor Ukrajiny je od začiatku ruskej invázie uzavretý.

Dánsko Požiar Kodaň Burza Budova Historická

Zrútila sa hlavná fasáda historickej budovy kodanskej burzy, ktorá horí od utorka

18.04.2024 18:07, aktualizované: 19:04

Požiar ťažko poničil renesančnú budovu zo 17. storočia, ktorá prišla o svoju vysokú vežu i veľkú časť strechy.

Zoran Milanovič

Chcel byť hráč i rozhodca. Záhrebský Trump ešte nepovedal posledné slovo

18.04.2024 17:31

Bolo to, akoby sa Zuzana Čaputová z pozície hlavy štátu uchádzala o premiérsky post. A hoci chorvátsky prezident Zoran Milanovič so svojimi sociálnymi demokratmi parlamentné voľby nevyhral, v procese formovania budúcej vlády zostáva stále v hre.