Založ si blog

Výhody doma pečených rohlíkov z celozrnnej múky

Môj manžel dlhé roky trpí Sklerózou Multiplex. Jedným z veľmi nepríjemných symptómov Sklerózy Multiplex sú aj črevné problémy.  Až manželova choroba ma naučila, aké je dôležité mať v strave dostatok vlákniny, ale aj to, aké sú nie zdravé potraviny z čisto bielej múky.

Najskôr som stále kupovala klasické biele rožky a iné podobné výrobky. Neskôr som prešla na tie predajcom označované ako celozrnné a nakoniec som ich začala piecť sama. Keď sme doniesli tie ‘celozrnné’ rohlíky z obchodu, obyčajne sme si ich ohriali v rúre a potom sme si ich dávali s maslom. Pamätám sa, že som ich takto nemala problém zjesť na jeden krát aj tri. (Čo veľmi ‘pomáha’ na váhu, hlavne u nás, čo sme už nie najmladší.)

Potom, neviem ani ako k tomu prišlo, som si povedala, že si upečiem vlastné rohlíky z celozrnnej múky.

Vlastne viem. Dcéra doniesla vianočku z nejakých vianočných trhov. A keďže vianočku pekávam na Vianoce aj ja, tak som si porovnala, že koľko ma vyjdú len suroviny, ktoré do tej vianočky dám. Vyšlo mi, že tie vianočky predávané na takýchto rôznych trhoch musia byť urobené z dosť podradných surovín, inak by sa za tú cenu, za ktorú ich predávali, nedali predať. (Detto vianočky predávané v potravinách.) A po pravde, keď by tá cena bola vyššia, tak by ich už nikto nekúpil. Teda niekde treba ten kompromis urobiť a mne z toho vyšlo, že ušetriť sa dá v takomto prípade len na surovinách.

 

🥐

 

Systém mám veľmi jednoduchý. Na miesenie cesta používam NINJA mixér. Nádobku, v ktorej sa cesto miesi je z transparentného materiálu.

Môj postup je taký,  že do mixéra od oka nasypem najkvalitnejšiu celozrnnú múku, akú môžem kúpiť.  Pridám soľ, troška cukru (kvôli kvasniciam), sušené kvasnice (lebo čerstvé sa tu v Kanade kúpiť jednoducho nedajú), ak mám zvyšné bielka, kľudne ich tam pridám tiež (neublížia), a pridám aj troška bielej múky (hoci stále neviem, či tam naozaj musí ísť). A potom ešte pridám tekutinu, teda vodu, ale myslím si, že by to inak mohla kľudne byť aj iná tekutina (mlieko a podobne).  Vody pridám postupne podľa potreby.  Cesto je totiž správne vymiešané, keď zostáva nádobka, v ktorej sa cesto miesi čistá a nie je na nej už žiadne cesto prilepené – vtedy je to cesto tak akurát. Z tohoto pohľadu je výborné, že NINJA má tú nádobku na miesenie cesta z transparentého materiálu. Cesto nechám nakysnúť. Potom z cesta rozvaľkám kruh a naprieč ho rozrežem ako pizzu na 8 častí. Každú časť od kraja zrolujem do rohlíka, poukladám na plech, potriem žĺtkom, posypem niečím (rascou, paprikou, soľou, makom, sezamovými semiačkami, sušenou cibuľou, strúhaným syrom, alebo aj nemusí byť nič), dám do rúry na asi 25 minút pri teplote okolo 190 stupňov Celzia.

Čo sa týka času, keď ich pečiem doma, tak na to potrebujem vlastne menej času, lebo kým su v rúre, môžem robiť niečo iné, a vymiesiť to cesto a poukladať rohlíky na plech, na to netreba viacej ako 10 minút času.

Cenovo? Jeden celozrnný kúpený rohlík v obchode stojí 60 centov.  Jeden 2.5 kilogramový sáček Robin Hood celozrnnej múky stojí od 4.50 do 5 dolárov. (Väčší ako 2.5 kilogramový sáček celozrnnej múky v obchode, do ktorého chodím nakupovať, nepredávajú.) Z tohoto množstva múky urobím zakaždým 8 rohlíkov asi na tri, možno  štyri krát. K tomu troška kvasníc, cukru, soli, vajíčka, vody, plus niečo za elektrinu, lebo používam elektrickú rúru, no nech je to dokopy opät tých 5 dolárov.  Takže nech ma 24 rohlíkov vyjde na 10 dolárov. Ale keď si to porovnám s tými rohlíkmi z obchodu, tak tie ma vyjdú dokonca o niečo viacej. Ale je tu ešte jeden faktor, viď nižšie.

Takto to robím posledných pár mesiacov.

🥐

Všimla som si niekoľko vecí.

·         Tie ‘celozrnné’ rohlíky kúpené v obchode sa na tie moje vôbec nepodobajú. Tie kúpené v obchode mi teraz pripadajú, ako keby boli urobené z tej najlacnejšej múky, do ktorej pridali otruby, aby dosiahli pre zákazníka ten správny vzhľad.

Tie moje rohlíky nemajú žiadne, ako keby otruby v ceste, sú oproti tým bielym tmavšie a to je asi jediný rozdiel.

 

·         Keď si ho upečiem sama , zasýti ma už jeden alebo aj polovička rohlíka, napriek tomu, že tie doma upečené rohlíky majú výbornú chuť. Z tohoto pohľadu sa tiež pýtam, že čo do tých rohlíkov, ktoré som zvykla kupovávať v obchode, pridávajú. (Nejakú fruktózu, ktorá človeka nezasýti, naopak, ktorá je vraj aj návyková a človek potom chce viacej jesť?)

 

·         Môj manžel dokonca už aj troška schudol potom, ako som začala piecť rohlíky. Ono pre ľudí, ktorí trpia Sklerózou Multiplex jedna z tých najhorších vecí, čo môžu urobiť je, že priberú. Mnohí z nich sa nevládzu hýbať, (čo je ďaľší symptóm choroby), a potom schudni. Ale ako?

 

Takto doma upečené rohlíky sú bohaté na vlákninu a môj manžel má menej ‘črevných problémov’ (ľudovo povedané zácpu).  A ak aj, pomôže naturálny prípravok, ktorý mi poradila jedna lekárka z pohotovosti: džús zo sušených sliviek. Hodím do mixéra sušené slivky, pridám vodu, rozmixujem, vypiť.

🥐

V každom prípade, takto doma upečené rohlíky sú zdravé pre každého.

 

Keď sledujem správy, tak mi je nevoľno

24.03.2024

Fico sa dal pred asi dvoma či troma dňami počuť, že vraj potom ako predošlá vláda darovala S-300 na Ukrajinu, nemáme vraj ako chrániť slovenské nebo a jadrové elektrárne na Slovensku. Nerozumela som celkom. V iných správach, zahraničných, som sa dočítala, že vraj potom ako Rusko vyhlásilo vojnu Ukrajine, po znefunkčnení elektrárne na Dnepri musí Ukrajina zvýšiť dovoz [...]

K zmene Trestného zákona

21.01.2024

Celá opozícia vrátane prezidentky Slovenskej republiky narieka ako sa zvýši kriminalita na Slovensku po zrušení Špeciálnej prokuratúry a po navrhovanej zmene Trestného zákona. Namiesto tvrdých nepodmienečných trestov za finančné zločiny sa tieto majú nahradiť inými trestami. Ako opozícia tak aj “not my prezidentka” nariekajú nad tým, že tieto, podľa nich, [...]

Vypočula som si pani Petkovú a som totálne zhrozená, kto sa v médiách vyjadruje k otázkam právneho štátu

13.01.2024

V tejto relácii Zuzany Kovačič Hanzelovej, 10:49, sa p. Petková vyjadrila, okrem iného, takto, citujem: “Áno, SMER má svojich voličov, ale to rozhodne nie sú všetci občania Slovenskej republiky.” Toto povedala okrem ostatných nezmyslov v danej relácii. Nebudem ich tu všetky menovať, lebo to by bol inak veľmi dlhý blog a na to ani nemám teraz čas. *** Ústava Slovenskej [...]

Explainer Middle East Armed Groups

Izrael zvažoval odvetný útok na Irán, ale odložil ho. Už dvakrát. EÚ uvalí nové sankcie

18.04.2024 07:02, aktualizované: 07:37

Izrael sa zaviazal, že na iránsky útok odpovie. Jeho hlavný západný spojenec - USA - však s takýmto postupom nesúhlasí.

Tatranský národný park (TANAP)

Vysoké Tatry zavreli pre horolezcov. Tí nesúhlasia a chcú zmeniť návštevný poriadok

18.04.2024 07:00

Vo Vysokých Tatrách platí až do konca mája jarná uzávera pre horolezcov aj skialpinistov.

vojna na Ukrajiny, Černihiv

ONLINE: Rutte: Niektoré štáty sedia na hromadách Patriotov. Kúpme ich pre Ukrajinu

18.04.2024 06:00, aktualizované: 07:20

EÚ by mala Ukrajine urgentne poskytnúť protivzdušnú obranu a urýchliť a zintenzívniť vojenskú pomoc vrátane delostreleckých nábojov a rakiet.

Fiala

VIDEO: Fiala si myslí, že slovenské peniaze na muníciu pre Ukrajinu Česko asi nevyužije

18.04.2024 06:00

Slovenská vláda sa nepripojila k iniciatíve Prahy, keď sa kabinet Petra Fialu usiluje nakúpiť delostrelecké granáty pre Ukrajinu.